ČJ 7. třída (27. 4. - 1. 5.)





Milí sedmáci,

tento týden se podíváme na další větný člen - příslovečné určení a v literatuře si připomenete Kryštofa Haranta.
Chtěla bych Vás poprosit, abyste úkoly posílali do pátku, nejdéle do soboty. Ať se nedodělky nehromadí mně, ani Vám.


MLUVNICE
- příslovečné určení - video   https://youtu.be/YM9cuow6HGQ
1) zápis do školního sešitu
PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ
- rozvíjí sloveso, přídavné jméno, příslovce
- druhy: 1) MÍSTA (PUM)- kde? kam? odkud? kudy?
                  - př.: Šel do obchodu.
              2) ČASU (PUČ) - kdy? odkdy? dokdy? jak dlouho?
                 - př.: Přišel odpoledne.
              3) ZPŮSOBU (PUZ) - jak? jakým způsobem?
                 - př.: Šel pomalu.
               4) MÍRY (PUMÍ) - jak moc? kolik?
                 - př.: Šel velmi rychle.

2) napsat pod zápis: pracovali - kde? kdy? jak? jak moc?
OFOŤ A POŠLI
 
 3) PS 43/1 - červeně označit PUM, modře PUČ               OFOŤ A POŠLI

 






4) PS 43/2 - co jste dělali včera (nemusí to být jen odpoledne s večer) - 4 PUM (kde? kam? odkud? kudy?) a 6 PUČ (kdy? odkdy? jak často? na jak dlouho? jak dlouho?)
OFOŤ A POŠLI


LITERATURA
1) zápis do literárního sešitu

Kryštof Harant
1564 - 1621
- cestovatel, diplomat, válečník, spisovatel, hudeb.skladatel
- narodil se na hradě Klenová (u Klatov)
- ve 12 letech do Innsbruku- vzdělání: dějepis, zeměpis, hudba, malířství, jazyky (NJ, F, latina, řečtina, ital. ...)
- r. 1593 - 8 - armáda - boj proti Turkům
- r.1598 - cesta do Svaté země (s Heřmanem Černínem z Chudenic = švagr)
- od r. 1599 - dvorským radou a císařovým komorníkem na dvoře Rudolfa II.
- v čele povstání proti císaři - ostřeloval Vídeň (palác)
- r.1621 zatčen na hradě Pecka
- 21. 6. 1621 - popraven na Staroměstském náměstí jako jeden ze 27 českých pánů (jako 3.)
dílo: Putování aneb Cesta z království českého do Benátek a odtud do země Svaté, země Judské a dále do Egypta, potom na horu Sinai,  Oreb a sv. Panny Kateřiny, ležící v pusté Arábii

2) Přečti si pro zajímavost
a) V poslední modlitbě vzpomínal Harant na svou velkou cestu: "Ach můj bože, jaké země jsem projel, v jakých nebezpečenstvích jsem býval, kolik dnů chleba nevídaje. Pískem jsem se jednou zasypal a ze všeho mi můj milý pán bůh pomohl. A nyní v své vlasti musím umřít. Odpustiž, pane bože, mým nepřátelům..."
b) Na zavolání Harantova jména ho kněz doprovodil na lešení.
"V tebe jsem, pane bože můj, od mladosti doufal, nedej mi na věky zahanbeným býti..." řekl Harant.
Přeříkal s knězem modlitbu, pak svlékl kabát, poklekl a nastavil hlavu katovu meči. Jeho tělo bylo i s hlavou vloženo do truhly a vdově bylo povoleno, aby si je odvezla. Ještě téhož večera byl Kryštof Harant tiše pochován. Vdova přestoupila i s dětmi na katolickou víru, děti dala k převýchově jezuitům a je zajímavé, že roku 1625 se vdala za Heřmana Černína z Chudenic, který doprovázel Haranta do Svaté země.

3) Zjisti jméno kata, který popravoval na Staroměstském náměstí 27 českých pánů
ZAPIŠ DO LITERÁRNÍHO SEŠITU
OFOŤ A POŠLI

Mějte se hezky a v případě potřeby pište či volejte (608 810 367).
                                                                                                                   ŠK


Komentáře