4. třída zadání (11. - 15. 5.)
Dobrý den, čtvrťáci.....
zdravím vás
a chválím za vypracované úkoly.
Posílám nové úkoly na
týden 11.5.-15.5. a jedno přísloví k tomu - s chutí do toho a půl je hotovo...
- červeně označené úkoly
pošli ke kontrole do pátku 15.5.
Český jazyk
- stále opakovat vzory podstatných jmen,
vyjmenovaná slova
- nové
učivo Shoda přísudku s podmětem - nejprve se podívej na video, potom pracuj s
učebnicí
- učebnice
s. 119 - podmět rodu středního
- učebnice
- s.120-121 podmět rodu ženského
- odkazy na
video https://youtu.be/a_lstMagdII
-PS Procvičování pravopisu
s.34
Čtení
- přečti si
pověst na další stránce, doplň věty pod textem
a odešli jako úkol
POVĚST O
STAROMĚSTSKÉM ORLOJI
Kdysi dávno
žil v Praze jeden starý muž jménem Hanuš, který vyráběl a opravoval hodiny.
Hanuš se proslavil tím, že sestrojil dílo, které nenajdete nikde jinde na
světě. Tento nevídaný stroj je orloj a nachází se na věži Staroměstské radnice.
Obvykle ukazují hodiny čas, hodiny, minuty a vteřiny, ale tento orloj ukazuje
mnohem víc - dny, týdny, měsíce, roční doby a znamení zvěrokruhu, kromě toho i
východ a západ měsíce a slunce a planety. Když hodiny odbíjejí, zvoní Kostlivec
na zvonec a kývá svou lebkou na Lakomce, ten potřásá měšcem. Na orloji najdeme
i další postavy, např. Marnivce a Turka. Každou celou hodinu se vystřídají ve
dvou okýnkách nad orlojem postavy dvanácti apoštolů a zlatý kohout zakokrhá a
zatřepetá křídly. Brzy se po celé Praze a jejím okolí nemluvilo o ničem jiném
než o orloji. Když mistr orloj dokončil, sezvali konšelé pražské občany k velké
slávě – spuštění orloje. Lidé se shromáždili na náměstí a čekali. Po chvíli se dveře
radnice otevřely a z nich vycházeli konšelé a radní Starého města a také mistr
Hanuš, pohublý a pobledlý pán. Když zástup došel až před orloj, začal ho mistr
Hanuš popisovat. Hanuš orloj spustil a všechno fungovalo tak, jak mělo. Ze
všech stran se ozývalo: „To je nádhera!“
„To je krása!“ „Nevídané!“ a „Sláva mistru Hanušovi!“ Hanuš zavedl konšely a
radní do strojovny orloje a vysvětloval jim, k čemu ozubená kolečka slouží a
jak stroj funguje. Radní nejvíc obdivovali kalendářové kolo, které má na svém
okraji 365 vroubků a které se, jak jim mistr vysvětlil, otočí pouze jednou za
rok, každý den o jeden vroubek. „Mnoho zemí jsem zcestoval,“ řekl radní Martin,
„ale nikde jsem neviděl stroj podobný tomu pražskému.“ „Ano, máme v Praze
velikou vzácnost,“ dodal konšel Holub. Na ta slova se primátor a někteří radní
zarazili: „Co když mistr Hanuš odejde a v jiném městě sestrojí orloj podobný,
nebo dokonce i hezčí?“ A tak začali vymýšlet plán, jak tomu zabránit. O několik
dní později krátce před půlnocí zaklepal někdo na dveře Hanušovy pracovny. Když
Hanuš otevřel, vtrhli do místnosti tři muži v černých pláštích, kapuce měli
stažené hluboko do tváře, a mistra oslepili! Hanuš od toho dne chřadl a soužil
se. Když cítil, že se blíží jeho poslední hodinka, nechal se svým pomocníkem
odvést do strojovny orloje. Tam chvíli poslouchal tikot hodinového stroje, a
když venku Kostlivec zatahal za zvonec, sáhl mistr do složitého mechanismu a
vyndal z něho jedno kolečko. V tu ránu se orloj se skřípotem a sténáním
zastavil a spolu s ním se zastavilo i srdce mistra Hanuše. Dlouhá léta trvalo,
než se našel někdo, kdo stroj zase opravil a uvedl do chodu.
- doplň :
Když
hodiny odbíjejí, zvoní....
„Ano,
máme v Praze....
Tam
chvíli poslouchal tikot hodinového stroje, a když venku Kostlivec zatahal za
zvonec, sáhl mistr ...
Matematika
- zlomky
procvičování - učebnice s. 119 , 120
odkaz na
video - https://www.youtube.com/watch?v=u1a_ouY90uw
- učebnice
s. 120 cv. 9 tabulka ústně
- PS Početník
s.14 cv. 3, 4
Geometrie
- nové učivo
- obsah čtverce- učebnice s.132 cv. 3,4 ústně
- zápis do
sešitu Obsah
čtverce
- značíme S
(= plocha uvnitř čtverce) - nakresli si čtverec a vybarvi ho
- vypočítáme
tak, že vynásobíme délky dvou sousedních stran
- S = a . a
- opsat
zelenou tabulku s.132 cv.2
- slovní úloha ze
závěru videa
Vlastivěda
- učebnice
s.90-91 (k otázce se žlutým obdélníčkem) - přečíst
- odkazy na
videa
- zápis:
Život ve městech a na
zámcích
- za vlády Jiřího
z Poděbrad se stavěla nová města
- ve městech
se budovaly radnice , na radnici zasedala městská rada - purkmistr + konšelé
(12) - starali se o život ve městech
- ve městech
žili měšťané a řemeslníci - řemeslnické dílny
- stejná
řemesla tvořila řemeslnické cechy (např. cech kovářů, cech pekařů, cech
soukeníků - látky, cech platnéřů - brnění ) - dohlížely na kvalitu zboží, na
cenu
- řemeslnické
dílny - mistr, tovaryši a učedníci
- konec 15.
století - nový umělecký sloh - renesance
- budují se
zámky s nádhernou výzdobou, kolem parky a zahrady
- v
blízkosti zámků vznikají hospodářské dvory, pivovary a rybníky
Přírodověda
- učebnice
s.72, 74 - přečíst
- zápis :
Živočichové v potoce a
jeho okolí
-
v potoce a jeho okolí
žijí ryby, žáby, ptáci a hmyz (vážky, komáři, ..)
Pstruh
potoční
- dravá
ryba, živí se hmyzem a vodními živočichy
- potřebuje
čistou a rychle tekoucí vodu
Rak říční
- odkaz na
video - https://www.youtube.com/watch?v=cXFY9xIdeDw
- potřebuje
velmi čistou vodu
- tělo chráněné
krunýřem, vpředu klepeta
- živí se
zbytky ze dna potoka
Hurá, hotovo !
Komentáře