4. třída zadání (11. - 15. 5.)





Dobrý den, čtvrťáci.....
zdravím vás a chválím za vypracované úkoly.
Posílám nové úkoly na týden 11.5.-15.5. a jedno přísloví k tomu - s chutí do toho a půl je hotovo...

- červeně označené úkoly pošli ke kontrole do pátku 15.5.

Český jazyk
-  stále opakovat vzory podstatných jmen, vyjmenovaná slova
- nové učivo  Shoda přísudku s podmětem  - nejprve se podívej na video, potom pracuj s učebnicí
- učebnice s. 119  - podmět rodu středního
- učebnice -  s.120-121 podmět rodu ženského
- odkazy na video    https://youtu.be/a_lstMagdII
                                    https://youtu.be/-ibwF284MH0
-PS Procvičování pravopisu s.34



Čtení
- přečti si pověst na další stránce, doplň věty pod textem  a odešli jako úkol






POVĚST O STAROMĚSTSKÉM ORLOJI
Kdysi dávno žil v Praze jeden starý muž jménem Hanuš, který vyráběl a opravoval hodiny. Hanuš se proslavil tím, že sestrojil dílo, které nenajdete nikde jinde na světě. Tento nevídaný stroj je orloj a nachází se na věži Staroměstské radnice. Obvykle ukazují hodiny čas, hodiny, minuty a vteřiny, ale tento orloj ukazuje mnohem víc - dny, týdny, měsíce, roční doby a znamení zvěrokruhu, kromě toho i východ a západ měsíce a slunce a planety. Když hodiny odbíjejí, zvoní Kostlivec na zvonec a kývá svou lebkou na Lakomce, ten potřásá měšcem. Na orloji najdeme i další postavy, např. Marnivce a Turka. Každou celou hodinu se vystřídají ve dvou okýnkách nad orlojem postavy dvanácti apoštolů a zlatý kohout zakokrhá a zatřepetá křídly. Brzy se po celé Praze a jejím okolí nemluvilo o ničem jiném než o orloji. Když mistr orloj dokončil, sezvali konšelé pražské občany k velké slávě – spuštění orloje. Lidé se shromáždili na náměstí a čekali. Po chvíli se dveře radnice otevřely a z nich vycházeli konšelé a radní Starého města a také mistr Hanuš, pohublý a pobledlý pán. Když zástup došel až před orloj, začal ho mistr Hanuš popisovat. Hanuš orloj spustil a všechno fungovalo tak, jak mělo. Ze všech stran  se ozývalo: „To je nádhera!“ „To je krása!“ „Nevídané!“ a „Sláva mistru Hanušovi!“ Hanuš zavedl konšely a radní do strojovny orloje a vysvětloval jim, k čemu ozubená kolečka slouží a jak stroj funguje. Radní nejvíc obdivovali kalendářové kolo, které má na svém okraji 365 vroubků a které se, jak jim mistr vysvětlil, otočí pouze jednou za rok, každý den o jeden vroubek. „Mnoho zemí jsem zcestoval,“ řekl radní Martin, „ale nikde jsem neviděl stroj podobný tomu pražskému.“ „Ano, máme v Praze velikou vzácnost,“ dodal konšel Holub. Na ta slova se primátor a někteří radní zarazili: „Co když mistr Hanuš odejde a v jiném městě sestrojí orloj podobný, nebo dokonce i hezčí?“ A tak začali vymýšlet plán, jak tomu zabránit. O několik dní později krátce před půlnocí zaklepal někdo na dveře Hanušovy pracovny. Když Hanuš otevřel, vtrhli do místnosti tři muži v černých pláštích, kapuce měli stažené hluboko do tváře, a mistra oslepili! Hanuš od toho dne chřadl a soužil se. Když cítil, že se blíží jeho poslední hodinka, nechal se svým pomocníkem odvést do strojovny orloje. Tam chvíli poslouchal tikot hodinového stroje, a když venku Kostlivec zatahal za zvonec, sáhl mistr do složitého mechanismu a vyndal z něho jedno kolečko. V tu ránu se orloj se skřípotem a sténáním zastavil a spolu s ním se zastavilo i srdce mistra Hanuše. Dlouhá léta trvalo, než se našel někdo, kdo stroj zase opravil a uvedl do chodu.

- doplň :
Když hodiny odbíjejí, zvoní....

„Ano, máme v Praze....

Tam chvíli poslouchal tikot hodinového stroje, a když venku Kostlivec zatahal za zvonec, sáhl mistr ...




Matematika
- zlomky procvičování - učebnice s. 119 , 120
- učebnice s. 120 cv. 9 tabulka ústně
- PS  Početník  s.14 cv. 3, 4
Geometrie
- nové učivo - obsah čtverce- učebnice s.132 cv. 3,4 ústně
- odkaz na video   https://youtu.be/Ye7v2fOi8VU
- zápis do sešitu Obsah čtverce
- značíme S (= plocha uvnitř čtverce)   - nakresli si čtverec a vybarvi ho
- vypočítáme tak, že vynásobíme délky dvou sousedních stran
- S = a . a
- opsat zelenou tabulku s.132 cv.2
- slovní úloha ze závěru videa



Vlastivěda
- učebnice s.90-91 (k otázce se žlutým obdélníčkem) - přečíst
- odkazy na videa


- zápis:
Život ve městech a na zámcích
- za vlády Jiřího z Poděbrad  se stavěla nová města
- ve městech se budovaly radnice , na radnici zasedala městská rada - purkmistr + konšelé (12) - starali se  o život ve městech
- ve městech žili měšťané a řemeslníci - řemeslnické dílny
- stejná řemesla tvořila řemeslnické cechy (např. cech kovářů, cech pekařů, cech soukeníků - látky, cech platnéřů - brnění ) - dohlížely na kvalitu zboží, na cenu
- řemeslnické dílny - mistr, tovaryši a učedníci
- konec 15. století - nový umělecký sloh - renesance
- budují se zámky s nádhernou výzdobou, kolem parky a zahrady
- v blízkosti zámků vznikají hospodářské dvory, pivovary a rybníky

Přírodověda
- učebnice s.72, 74 - přečíst
- zápis :
Živočichové v potoce a jeho okolí
- v potoce a jeho okolí žijí ryby, žáby, ptáci a hmyz (vážky, komáři, ..)
Pstruh potoční
- dravá ryba, živí se hmyzem a vodními živočichy
- potřebuje čistou a rychle tekoucí vodu
Rak říční
- potřebuje velmi čistou vodu
- tělo chráněné krunýřem, vpředu klepeta
- živí se zbytky ze dna potoka
                                                             
 Hurá, hotovo !


Komentáře