4. třída - zadání (18. - 22. 5.)
Milé děti, .....
máme tu další týden domácího vyučování a s ním
i nové učivo na týden od 17.5. do 22.5. Chválím vás za splněné úkoly, mezi
učením se potáhněte, také si zacvičte a pomozte rodičům.
- úkoly ke
kontrole odešlete prosím do pátku 22.5.
Vlastivěda
- nové
učivo Jagellonci a Habsburkové - učebnice s. 91-92
- odkaz na
video https://www.youtube.com/watch?v=RAGlpFbYgfs
- zápis:
Jagellonci
- po smrti
Jiřího z Poděbrad se českým králem stává Vladislav
Jagellonský z polského rodu Jagellonců , po jeho smrti nastoupil na trůn jeho syn Ludvík Jagellonský
- na konci
15. a na počátku 16. století ohrožovali Evropu Turci, v bitvě s nimi padl i
Ludvík Jagellonský a na český trůn nastupují Habsburkové
- s nástupem
Habsburků končí středověk a začíná novověk
-
odkaz na video https://www.youtube.com/watch?v=9JQCOpNVHpY
Habsburkové
- r.1526 se českým králem stává Ferdinand I. Habsburský
-
Čechy se staly součástí habsburské říše - sídlo Vídeň
-
Habsburkové vládli v Čechách téměř 400 let (do r. 1918)
Přírodověda
-
nové učivo - učebnice s.74-75
-
odkaz na video https://www.youtube.com/watch?v=sSnpjljQuF8
-
zápis do sešitu.
Živočichové v rybníku
-
stojatou vodu rybníků potřebují k životu některé ryby
- kapr obecný
-
naše nejznámější ryba
-
zploštělé tělo, ocas, ploutve
-
tělo pokryté šupinami (kapr lysec nemá šupiny)
-
dýchá žábrami kyslík z vody
-
všežravec (vodní živočichové a rostliny), potravu nahmatává hmatovými vousy
-
samice klade vajíčka = jikry, samec na ně vypouští mlíčí - líhnou
se malé rybičky = rybí plůdek
-
chov kaprů Třeboňsko
(obrázek
si můžeš nalepit nebo nakreslit, jak chceš)
-
často se s kapry chová v rybníku i štika obecná
- dravá
ryba (splývá s prostředím, rychle vyrazí z úkrytu a zaútočí)
-
ostré, dozadu zahnuté zuby
-
dýchá a rozmnožuje se podobně jako kapr
(obrázek si
můžeš nalepit nebo nakreslit, jak chceš )
Český jazyk
- opakovat
vzory podstatných jmen
- nové učivo
shoda přísudku s podmětem - podmět rodu mužského neživotného a životného -
učebnice s. 122
- PS
Procvičování pravopisu s.35
- učebnice s.
122 cv. 2 (ke slovu Alpy) napiš do školního sešitu
Sloh
-pracovní
sešit s.33
Čtení
- hodně z vás dluží čtenářský deník !!!!
- přečti si
pověst o Golemovi, příští týden se
budeme učit ve vlastivědě
- text je na
další stránce, přečti si text s obrázky,
je to trochu těžší, ale určitě to zvládneš, na konci najdeš správné řešení -
čtení bez obrázků
- odpovědi na
otázky 1) Kdo byl Golem ?
2) Kdy Golem vznikl ?
3) Co Golema oživovalo ?
4) K čemu byl Golem stvořen ?
Pověst o Golemovi
Golemů je
na světě hned několik, mají různé podoby a různými způsoby je lze oživit.
V Praze, za vlády Rudolfa II., prý vznikl také jeden Golem a možná ho
všichni dobře znáte z pohádky Pekařův císař a Císařův pekař.
Správné
řešení:
Koncem 16. století žil židovský rabín Jehuda Löw ben Becalel, zkráceně rabi
Löw. Na obranu před křesťany vytvořil z hlíny Golema a dal mu jméno
Josille (zdrobnělina od Josefa). Golem se oživoval pomocí šému, což byl
papírový svitek, který se vkládal Golemovi do úst (z filmu známe šém jako kuličku,
která se Golemovi vkládala do důlku na čele). Golem poslouchal toho, kdo ho
šémem oživil a vykonával práci, kterou mu určil. Znehybněn byl opět vyjmutím
svitku. Jednoho večera, byl to pátek, šel rabi Löw k tradiční pobožnosti
a zapomněl Golemovi vyjmout svitek z úst. Hliněný služebník obživl, a
protože neměl nic na práci, začal rozbíjet vzácný nábytek, sochy a ostatní
vybavení domu rabiho Löwa. Vystrašená služebná vyběhla za rabim Löwem a prosila
ho, aby Golema zastavil. Ten na Golema vykřikl, aby zastavil a vyndal mu
z úst šém.Protože k vyjmutí došlo během židovského svátku, Golem se
rozpadl v prach. Existuje legenda, která říká, že Golem je uložen na půdě
Staronové synagogy, kam se nesmělo od té doby vstupovat.
Matematika
- procvičovat zlomky - učebnice s. 120-121
- PS s.15
Geometrie
- nové učivo - obsah
obdélníku učebnice s.130
- zápis do sešitu
Obsah obdélníku
- opiš si tabulku v učebnici s.130 dole
- slovní úloha ze závěru videa
Hodně
úspěchů a pokračování příště .... Rj
Komentáře