4. třída (8. - 12. 6.)
Dobrý den , děti ....
týden nám
utekl jako voda a jsou tu úkoly na další týden v červnu 8.6. - 12. 6.
Stále platí
stejné, úkoly
jsou označeny červeně a prosím, úkoly pošlete do pátku 12.6., mezi
úkoly se proběhněte a protáhněte a pomozte rodičům.
Matematika
- opakovat
písemné sčítání, odčítání, násobení a dělení
- nové učivo
: přímá úměrnost - učebnice s.124-125
- odkaz na video https://www.youtube.com/watch?v=qnwcy4vEtjc
- učebnice s.124 cv.3
tabulka
- nové učivo
: aritmetický průměr - učebnice s. 136-137
- odkaz na
video https://www.youtube.com/watch?v=P1_KSZGGymU
- učebnice s. 137 cv. 4
- PS Malý početník s. 23, s.24
Český jazyk
- opakovat
vyjmenovaná slova, vzory podst. jmen, shoda přísudku s podmětem
- učebnice
s. 133 - 136
-učebnice s.133 cv.
4 ( ke slovu hvězdy)
- PS Procvičování pravopisu s.42, s.51
Čtení
- Čítanka s.
118- 122
Přírodověda
- nové učivo
- pole - učebnice s.85, 86
- zápis do
sešitu POLE
- pole se
střídají v naší krajině s lesy a loukami
- pěstují se na nich polní plodiny (obilí, brambory,
kukuřice..)
- na polích rostou i plevele (pýr plazivý, svízel přítula,
vlčí mák..)
- zemědělci pole obdělávají, proti plevelů používají chemické
látky, plodiny potom sklízejí (namaluj obrázek podle učebnice s. 87 - obr.150)
- Polní plodiny
- nejčastěji se u nás pěstuje lilek brambor
- na jaře se sázejí hlízy, z nich vyrůstá stonek - lodyha - s
květy, po odkvětu - zelené plody - bobule (jedovaté)
- v zemi oddenky, na nich vyrůstají nové hlízy (brambory),
sklízí se na podzim
- dále se na polích v okolí Pecky pěstuje brukev řepka
olejka
- seje se na podzim, na jaře kvete žlutě
- semena obsahují olej - řepkový olej = potravina, surovina
pro výrobu barviv, mýdel a bionafty
Živočichové na poli
- hmyz - motýli, mouchy, mravenci, kobylka zelená, cvrček
polní
- odkaz na video https://www.youtube.com/watch?v=6CHvEtd_cz8
- úrodnost půdy zvyšuje
žížala obecná
- žije v půdě - má válcovité, vlhké, článkovité tělo
- na každém článku štětiny, umožňují pohyb
- nemá oči, na světlo reaguje celým tělem
- v přední části opasek (rozmnožování)
- živí se tlejícími zbytky rostlin a živočichů
- provzdušňuje půdu
- odkaz na video https://www.youtube.com/watch?v=xev2n7OQyvs
- škůdcem na polích
je mandelinka bramborová
- brouk a larvy požírají listy brambor
- ničí je bažanti nebo koroptve
Vlastivěda
- nové učivo -
učebnice s. 95 - 97 - Marie Terezie a Josef II.
- odkaz na video https://www.youtube.com/watch?v=VUUW-S7VF3w
- zápis do sešitu : Marie Terezie
- r.1740 se stala panovnicí habsburské říše, vládla 40 let
- hned po nástupu na trůn se musela bránit území říše před
sousedními zeměmi, hlavně Německem
- chtěla vytvořit silný a mocný stát, proto provedla mnoho
změn = reformy
- 1) budovala silnou armádu
- nové zbraně, vybavení, plat, uniformy, pevnost Terezín potřebovala dostatek peněz z daní,
proto 2)
provedla sčítání lidu a soupis půdy (úředníci)
- 3) školství - zavedla povinnou školní docházku ( 6 -
12 let), zakládala školy na venkově
- 4) zlepšila
podmínky poddaným - lidé stále byli nevolníky (nesměli se stěhovat, ženit,
vdávat, jít do učení bez svolení pána), ale byla snížena robota
nový robotní řád (pracovat n panském 3 dny v týdnu)
- nevolnictví zrušil až její syn Josef II.
- lidé již nepotřebovali ke všemu povolení, robota zůstala
- povolil kromě katolického náboženství i jiná náboženství
- úřední řeč němčina, českému jazyku hrozil zánik
(mluvili jím pouze lidé na venkově), český jazyk zůstal zachován díky době
národního obrození
- vybudoval pevnost Josefov
S dějinami budeme pokračovat v 5.tř.
:-)
Hodně úspěchů v práci a pokračování příště
.... Rj
Komentáře